17. joulukuuta 2016

Ulkomaan lentolipun päästöt kompensoidaan kotipihalla.



Pihallani seisoo auto, jonka pääasiallinen käyttötarkoitus on tulovirran hankkiminen talouteen. Maksan koslasta ajoneuvoveroa ensi vuonna yhteensä 361 euroa.

Autoni CO2 -päästöt vuodessa ovat vain vähän suuremmat kuin kahden henkilön edestakaisen Helsinki - New York - Helsinki -lentomatkan aiheuttamat päästöt, yhteensä noin 2000kg hiilidioksidia. Näistä lentomatkoista SAS perisi vapaaehtoista päästömaksua yhteensä noin 20 euroa. Jonkun järjestön kautta maksettuna vapaaehtoinen maksu olisi korkeampi. Esim. lentoliikenteen päästömaksuihin erikoistuneelle Atmosfair -järjestölle saisi pulittaa kahden henkilön Nykinreissusta yhteensä noin 160 euroa.

Valtaosa lentomatkustajista ei tietenkään maksa tätä vapaaehtoista maksua. Minun on maksettava autovero vaikka en ajaisi kilometriäkään.

Jo lähivuosina autooni on tankattava vähintään 30% biodieseliä. Uusiutuvan dieselin hinnan arvellaan asettuvan pysyvästi vähintään 33 senttiä nykyistä korkeammaksi. Lisäkustannus minulle : arviolta pari sataa euroa vuodessa.

Lentoyhtiöillä ei ole biokerosiinin käyttövelvoitetta, eikä sellaista ole näköpiirissäkään. Liikenne- ja viestintäministeriö on laskenut, kuinka biopolttoaineen käyttö vaikuttaisi lentolippujen hintoihin. 20 % biopolttoainepitoisuus nostaisi edestakaisen Hki - NY - Hki -lipun hintaa 90 eurolla. Sama reissu puhtaalla 100 % biokerosiinilla lisäisi lipun hintaa 440 eurolla.

Kaikki tämä olisi vain turhaa urputtamista, jos Suomesta ulkomaille suuntautuvan lentoliikenteen päästöt olisivat mitättömiä kotimaan henkilöautoliikenteeseen verrattuna. Tosiasiassa kuitenkin ulkomaille tehtävien lento- ja laivamatkojen päästöt ovat yhteensä jopa 30 % Suomen sisällä tapahtuvan henkilöautoliikenteen päästöistä. Suomen uusi ilmastostrategia kohdistaa henkilöautoiluun monenlaisia kiristyksiä ja vähennystavoitteita (mikä on hyvä) mutta lento- ja lauttamatkoihin ei minkäänlaisia. Kuitenkin sikahalpoja risteilyjä tarjoavat lauttayhtiöt ovat jatkuvasti suurimpien yritystukien saajien kärjessä.

Finnair ilmoittaa sitoutuneensa hiilineutraaliin kasvuun vuodesta 2020 alkaen. Tämä ei tarkoita päästöjen aktuaalista vähenemistä, ainoastaan niitten kompensointia päästövähennysyksiköitä ostamalla eli suomeksi päästökaupalla. Finnair ei osta päästöyksiköitä muilta lentoyhtiöiltä vaan lentoliikenteen ulkopuolisilta toimialoilta. Ilmailualan uuden päästökauppajärjestelmän arvellaan nostavan lentolippujen hintoja vain muutamia dollareita. Järjestelmän tarkoitus onkin legitimoida lentoliikenteen ja sen päästöjen jatkuva kasvu.

Suomen uusi ilmastostrategia on eliitin politiikkaa ja sopii varmaan henkilölle, joka lentää paljon mutta jonka ei juuri tarvitse ajaa. Meillä muilla alkavat maksukyvyn rajat valitettavasti tulla vastaan.





2 kommenttia:

  1. Samasta aiheesta kirjoittaa myös Jukka Raustia:

    http://jukkaraustia.puheenvuoro.uusisuomi.fi/229512-lentoliikenteen-ymparistovaikutukset-unohdetaan-usein-miksi

    ja puhuu Mika Anttonen:

    http://yle.fi/uutiset/3-9241906

    VastaaPoista
  2. J. Sakari Hankamäen - verbaalisesti Suomen ylivoimaisesti taitavimman blogistin - taidonnäyte:
    http://jukkahankamaki.blogspot.fi/2010/09/lentava-lontoon-bussi.html

    VastaaPoista